از دیدگاه اهل بیت

خطر غلو در مقام ائمه در روایات

در روایات متعدّد ، از غلوّ و زیاده روی در مقام ائمّه ( علیهم السلام ) نهی شده است . و بر همگان لازم است که ضمن توجه به مقام والای ائمّه ( علیهم السلام ) مرز میان عبودیّت و ربوبیّت را حفظ نموده و توجّه داشته باشند که ائمّه ( علیهم السلام ) دارای هر مقام والایی هم باشند ، بنده خدا هستند ، وجود ائمّه ( علیهم السلام ) و تمام مقام و مرتبه آنان اعطایی حق تعالی و عین ربط به او است و آنان هر چه دارند از او و هرکاری انجام می دهند ، به اذن اوست .
همه روزه در تشهّد نماز ، قبل از شهادت به رسالت رسول اکرم ( صلی الله علیه و اله وسلم ) به عبودیّت او برای حق ، شهادت می دهیم .
و در این زمینه علامه مجلسی در جلد ۲۵ بحارالانوار از صفحه ۲۶۱ تا صفحه ۳۴۲ جمعاً ۱۱۹ روایت در نفی و مذمّت غلوّ نقل کرده که چند روایت را دراینجا ذکر می کنیم :
در حدیثی رسول اکرم ( صلی الله علیه و اله وسلم ) فرموده : « ما را از آن مرتبه ای که خداوند برای ما قرار داده بالاتر نبرید
. خدا مرا قبل از آنکه به مقام نبوّت مفتخر سازد ، با مرتبه عبودیّت ، عزّت بخشیده است . »
( – قال رسول اللّه ( صلی الله علیه و اله وسلم ) : « لاترفعونی فوق حقّی فانّ اللّه جعلنی عبداً قبل ان یتّخذنی نبیّاً . » بحارالانوار ، ج ۲۵ ، ص ۲۷۲ . )
در روایت دیگر از حضرت امیرالمؤمنین ( علیه السلام ) آمده : « ما بسوی خدای متعال بیزاری می جوییم از کسانی که در حق ما غلوّ کرده و ما را از حدّ و مقامی که داریم بالاتر می برند . »
( – « وانّا لنبرء الی اللّه عزّ وجلّ ممّن یغلوا فینا فیرفعنا فوق حدّنا . » بحارالانوار ، ج ۲۵ ، ص ۲۷۲ . )
در روایتی آمده است که امام صادق ( علیه السلام ) کراراً می فرمود : « ما را مخلوق و آفریده خدای متعال بدانید سپس هرچه می خواهید در فضل و مقام ما سخن بگویید . »
( – « قولوا فینا ماشئتم واجعلونا مخلوقین ، فکرّرها علینا مراراً . » بحارالانوار ، ج ۲۵ ، ص ۲۸۹ . )
در روایت دیگر از حضرت امیرالمؤمنین ( علیه السلام ) آمده : « ما را از مرتبه عبودیّت و بندگی حق بالا نبرید و سپس در باره ما هرچه می خواهید بگویید و قطعاً حقیقت آن مقام و مرتبه ای را که خداوند به ما عطانموده ، نمی توانید درک کنید . »
( – لاتتجاوزوا بناالعبودیّه ثمّ قولوا ماشئتم ولن تبلغوا . بحار ، ج ۲۵ ، ص
۲۷۴ . )
عن ابی الحسن الرّضا ( علیه السلام ) قال :
انّ اللّه عزّوجلّ امر بثلاثه مقرون بها ثلاثه اخری ، امر بالصّلوه والزّکاه ، فمن صلّی ولم یزکّ لم یقبل منه صلوته ، وامر بالشّکر له وللوالدین ، فمن لم یشکر والدیه لم یشکر اللّه وأمر باتّقاء اللّه وصله الرحم ، فمن لم یصل رحمه ، لم یتّق اللّه عزّوجلّ .
امام رضا ( علیه السلام ) می فرماید :
« خداوند عزّوجلّ به سه چیز همراه با سه چیز دیگر دستور داده :
به نماز همراه با زکات فرمان داده ، هر آنکه نماز بخواند و زکات نپردازد ، نماز او پذیرفته نخواهد شد .
به سپاسگزاری از خود همراه با تقدیر از پدر و مادر دستور داده ، هر کس خدای را سپاس گوید؛ ولی از پدر و مادر تقدیر نکند ، سپاس او بی ارزش خواهد بود .
معجزات وکرامات حضرت رضا۷
تقوی را همراه با صله رحم واجب نموده ، آن کس که صله رحم نکند ( قطع رحم کند ) فرد بی تقوا به حساب می آید . »
عیون اخبارالرضا ، ج ۱ ، ص ۲۵۸ .
برگرفته از کتاب دانستنی های امام رضا علیه السلام دانستنی های رضوی۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *