احادیث و سخنان

سخنان امام رضا در فضیلت اهل بیت بر دیگران

دراین هنگام مأمون پرسید : « آیا خداوند عترت رسول الله را بر سایر مردم فضیلتی داده است ؟ »
حضرت رضا علیه السلام فرمود : « بله ، در آیه ۳۳ سوره آل عمران چنین فرموده است : « خداوند آل ابراهیم و آل عمران را از همه مردم عالم برگزید . » ( آیه ۳۳ سوره آل عمران ) و در آیه ی ۵۴ سوره ی نسا فرموده است : « پس کتاب و حکمت و ملک عظیم را به آنان ارث دادیم . » و مقصود از ملک عظیم همان اطاعت از برگزیدگان الهی است که خداوند بعد از آن _ در آیه ی ۵۹ همین سوره _ خطاب به همه ی اهل ایمان فرموده : « ای مؤمنین ! از خدا و رسول او و اولی الامر اطاعت کنید . »
علما گفتند : « آیا خداوند متعال « اصطفینا » را در قرآن توضیح داده و خصوصیات برگزیدگان را بیان فرموده است ؟ »
امام فرمود : « در چند جای قرآن به طور آشکار تفسیر فرموده :
یکی آیه تطهیر که ثابت می کند اهل بیت از هر گونه پلیدی پاک و مطهرند .
دوم آیه شریفه مباهله که وقتی نازل شد ، روشن شد حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام و فاطمه زهرا و حسن و حسین علیهماالسلام ، به منزله ی جان پیامبرند . ( همان طور که
در جنگ با بنی ولیعه نیز رسول خدا فرمود : « به سوی آنها مردی را خواهم فرستاد که مانند جان من است . ) و سپس همه دیدند که علی علیه السلام را فرستاد . )
سوّم آیه ای است درباره ی حضرت موسی و حضرت هارون علیه السلام که فرمود : « ما به موسی و برادرش حضرت هارون علیه السلام وحی کردیم . » آیه ۸۷ سوره یونس ) از این آیه قدر و منزلت حضرت حضرت هارون علیه السلام معلوم می شود .
رسول خدا صلی الله علیه و اله و سلم هم خطاب به امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرمود : « انت منی بمنزله هرون من موسی » ( ای علی ، تو نسبت به من به منزله ی حضرت هارون علیه السلام نسبت به موسی هستی ) و نیز وقتی رسول خدا در خانه ی اصحاب را رو به مسجد بست جز در خانه علی علیه السلام را ، عباس ( عمویش ) گفت : « یا رسول الله ! ما را از مسجد بیرون کردی و علی را نگاه داشتی ! »
پیامبر فرمود : « من از پیش خود ، کاری نکردم . همه به دستور خدای متعال بود . » و این فضیلتی بسیار عظیم است . و نیز رسول خدا فرمود : « وارد شدن به این مسجد برای هیچ جنب و حائضی جایز نیست ، مگر برای محمد و آل محمد صلی الله علیه و آله وسلم . » و نیز فرمود : « من شهر علم هستم و علی درِ آن شهر است . هر کس می خواهد به
شهر علم بیاید ، باید از در آن وارد شود . » یعنی راه رسیدن به معارف نهفته در سینه رسول خدا که همان معارف قرآن است ، امیرالمؤمنین علی علیه السلام است . اینها فضایلی است که جز دشمنان ، کسی نمی تواند آن را رد کند .
چهارم آیه ی « و آت ذالقربی حقه » ( ای پیامبر حق نزدیکان را بده ) _ سوره اسراء ، ۲۶ _ است . خداوند آل پیغمبر را با این امر ، مخصوص گردانیده است . هنگامی که این آیه فرود آمد ، رسول خدا فرمود : « ای فاطمه ! فدک بدون لشکرکشی و جنگ به دست آمده و متعلق به من است . آن را به تو می بخشم ؛ خداوند فدک را به تو و فرزندانت داده است . »
پنجم آیه ی « اجر رسالت » است که فرمود : « ای رسول ما ! به مسلمان ها بگو من از شما اجر و مزدی نمی خواهم جز مودّت و محبّت به نزدیکان خاصّ من . » ( آیه ۲۳ سوره شوری ) در صورتی که خداوند در داستان حضرت نوح و هود و چندین پیامبر دیگر از قول آنان می فرماید : « اجر و پاداش ما جز بر خداوند نیست . » پس محبّت آل رسول از طرف خداوند بر مومنین واجب شده است .
ششم این آیه است : « ان الله و ملائکته یصلّون علی النبی یا ایها الذین امنوا صلوا علیه و سلموا تسلیما » _ سوره احزاب ، ۵۶_ ( خداوند و ملائکه اش بر رسول خدا صلوات می فرستند . ای کسانی که
ایمان آورده اید ، شما نیز بر او صلوات بفرستید و تسلیم او باشید . )
آنگاه مسلمین از پیامبر پرسیدند : « چگونه صلوات بفرسیتم ؟ »
رسول خدا فرمود : « بگویید اللهم صل علی محمد و آل محمد . »
سپس حضرت رضا علیه السلام پرسید : « تفسیر « یس » چیست ؟ »
علمای حاضر در مجلس گفتند : « مقصود از « یس » محمد است و در آن شکی نیست . »
حضرت رضا فرمود : « خداوند به محمد و آل محمد فضیلتی داده که به هیچ کس عطا نکرده ؛ و آن این است که جز به انبیا به کس دیگری سلام نکرده . او فرموده است : « سلام بر ابراهیم . » ( آیه ۱۰۹ سوره صافات ) ، یا « سلام بر نوح » ( آیه ۷۹ سوره صافات ) و یا « سلام بر موسی و هارون . » ( آیه ۱۲۰ سوره صافات ) ؛ اما در مورد پیامبر اسلام فرموده است : « سلام علی آل « یس » یعنی سلام بر آل محمد . » ( آیه ی ۱۰۳ سوره صافات ) پس خداوند بر آل محمد نیز سلامی مانند سلام به پیامبران داده است .
هفتم آیه ی خمس است که می فرماید : « یک پنجم هر غنیمتی متعلّق به خدا و رسول و نزدیکان خاص اوست . » ( آیه ی ۴۱ سوره ی انفال ) در این آیه ، بین نزدیکان خاص پیامبر با مردم فرق گذاشته شده و آنچه را خداوند برای خود برگزیده ، برای آنها نیز اختیار کرده
است . اما در آیه ی صدقات می فرماید : « صدقات فقط برای فقرا و مساکین و جمع کنندگان صدقات و برای نزدیک کردن قلب ها و آزادی اسیران و ضرردیدگان و در راه خدا و درسفرماندگان است » ( آیه۶۰ سوره توبه )
مشاهده می کنید که خداوند در این آیه برای خود و رسولش و ذوی القربی ( خویشان او ) سهمی معین نکرده است زیرا صدقه بر آنها حرام است .
هشتم آیه ای که می فرماید : « اگر نمی دانید ، از اهل ذکر بپرسید . » ( آیه ۷ سوره انبیاء ) و اهل ذکر ماییم . »
علما گفتند : « مقصود ، علمای یهود و نصاری هستند . »
حضرت رضا علیه السلام فرمود : « مقصود از ذکر ، رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم است که خداوند می فرماید : « خداوند ذکر یعنی رسولش را به سوی شما فرستاد که برای شما آیه تلاوت کند . » ( آیات ۱۰ و ۱۱ سوره طلاق ) این آیه تصریح دارد بر اینکه ذکر ، رسول خداست . پس اهل ذکر ، « اهل رسول خدا » یعنی ما هستیم .
نهم آیه ای است که می فرماید : « ازدواج با مادران و دختران و . . . حرام است . » ( آیه ۲۳ سوره نساء ) اینک جواب دهید آیا رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم اگر زنده بود می توانست با دختر من ازدواج کند ؟ »
گفتند : « نه . »
فرمود : « آیا می توانست با دختر یکی از شما ازدواج کند ؟ »
گفتند
: « آری . »
فرمود : « پس از اینجا معلوم می شود ما آل او هستیم و شما امّت او . فرق آل با امت همین است .
دهم ، این آیه : « و مرد مؤمنی از آل فرعون گفت . . . » ( آیه ۲۸ سوره غافر ) آن مرد پسردایی فرعون بود و خداوند او را ازآل فرعون معرفی می کند . همین طور هم خداوند ما را به « آل محمد » مخصوص گردانیده زیرا ما از رسول خدا متولد شده ایم ولی سایر مردم به دین او نسبت داده شده اند .
یازدهم ، این آیه : « اهل خود را به نماز امر کن و بر آن شکیبا باش ! » ( آیه ۱۳۲ سوره طه ) وقتی این آیه نازل شد ، رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم هر روز وقت نماز ، مقابل در خانه امیرالمؤمنین علی و فاطمه زهرا می ایستاد و با صدای بلند می فرمود : « به نماز بشتابید . رحمت خدا بر شما . »
سپس حضرت رضا علیه السلام فرمود : « خداوند هیچ یک از فرزندان پیغمبران را مانند ما گرامی نداشت . »
اخبار و آثار حضرت امام رضا عل?ه السلام ، ص ۶۲۶ ، ح ۷ . ار تحف العقول .
برگرفته از کتاب دانستنی های امام رضا علیه السلام دانستنی های رضوی۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *