احادیث تفسیری

دیدگاه امام رضا (ع) – محور تفکر و تصدیق و تکذیب

اساسا قرآن حکیم همگان را به تحقیق دعوت و از اعتماد به چیزی بدون تحقیق ، نهی می کند . اسامی و عناوین و القاب و اموری
از این قبیل که بیانگر امور بیرون از محدوده ی ذات و حوزه ی جوهر ذات انسانی است ، از چیزی کفایت نمی کند، بلکه باید در
محتوای قرآن تدبر کرد و به کلام گویا کننده ی آن یعنی مولایمان حضرت رضا علیه السلام گوش فرا داد . قرآن مصرانه عقل را
مدار تفکر و تصدیق و تکذیب می داند و بر این باور است که حیات و زندگی پاکیزه ، فقط برای کسی است که کان له قلب اءو
اءلقی السمع و هو شهید . ( ۲۵۱ ) در عین حال می فرماید : ان الذین امنوا و الذین هادوا و النصاری و الصابئین من امن بالله و الیوم
الاخر و عمل صالحا فلهم اءجرهم عند ربهم و لا خوف علیهم و لا هم یحزنون . ( ۲۵۲ ) از این آیه و آیات مشابه آن بر می آید :
مردمی که به طور کلی خداوند و بازگشت به سوی او را انکار نمی کنند و لات و عزی را نمی پرستند و نمی گویند : حیات ما تنها
همین دنیاست و تنها روزگار است که ما را هلاک می کند و اعتراف اجمالی دارند که پروردگاری هست و به سوی او باز می
گردند، آنان گروه گروه شده اند و هر گروهی به آن چه در نزد خویش دارد، خشنود است و گمان می کند که تنها او نجات یافته
است نه دیگران ، و به یکی از عنوان های مخصوص به خود که در آیه ی شریفه مطرح شده ، بسنده می کند . اینان باید بدانند
خداوندی که اندازه ی هر چیزی در دست اوست و ملاک هلاکت و نجات را تعیین می کند، فرمود : هیچ یک از این اسامی فایده
صفحه ۶۰ از ۱۲۶
ندارد و هرگز اساس پاداش الاهی نیست . زیرا پاداش بر سه محور اصلی استوار است که همه ی انسان ها از بالا تا پایین در آن
یکسانند . این اصول عبارت است از معارف اولیه ای که اسلام ، تنها دین نزد خداوند، بر آن ها بنا نهاده شده است و نیز معارفی که
پیامبران از جانب خداوند آورده اند، بدون آن که میانشان از این جهت تفاوتی باشد .
برگرفته از کتاب قرآن کریم از منظر امام رضا علیه السلام نوشته: آیت الله العظمی جوادی آملی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *