احادیث تفسیری

دیدگاه امام رضا (ع) – تناسب مرگ و حیات انسان

با استفاده از این بیان رضوی در می یابیم که چنین مرگی جاهلی است ؛ از آنجا که مرگ هر کسی با زندگی او تناسب دارد و
مردن مردم چون زندگی آنان است . پس هنگامی که مرگ کسی جاهلی باشد، زندگی اش نیز جاهلانه خواهد بود که با مرگ
جاهلی پایان پذیرفته است . چون زندگی عقلانی ، مرگ عقلانی را در پی دارد و هر که از دنیا به باغی از باغ های بهشت برود،
قطعا عاقل است . زیرا پروردگارش را عبادت و بهشت را کسب کرده است و هر کس چنین باشد، عاقل است . چون عقل آن نیروی
درونی است که به واسطه اش خداوند رحمان عبادت شود و بهشت به جنگ آید . آری ، سبب مرگ جاهلی همان ظهور زندگی
جاهلی است ، باید زندگی او نیز حیات جاهلی باشد . سرش آن است که وجود قرآن علمی و عینی سبب پیدایش حیات پاکیزه ی
صفحه ۲۴ از ۱۲۶
عقلانی است ؛ یا اءیها الذین امنوا استجیبوالله و للرسول اذا دعاکم لما یحییکم ( ۶۴ ) و لینذر من کان حیا و یحق القول علی الکافرین
(۶۵) .
برگرفته از کتاب قرآن کریم از منظر امام رضا علیه السلام نوشته: آیت الله العظمی جوادی آملی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *